Zácpa, potíž o které se nemluví…

11.06.2014 10:49

Za zácpu a problémy s vyprazdňováním může snížená činnost tlustého střeva. Je to poměrně častý problém, o kterém se však moc často nemluví.

Co je normální vyprazdňování a co už je zácpa?

O zácpě se hovoří, pokud k vyprazdňování dochází méně často než jednou za 3 dny a je charakterizována hlavně obtížným vyprázdněním. Její příčiny mohou být různé. Vznik chronické zácpy podporuje nesprávný návyk, kdy je nutkání na stolici potlačováno, ať už z důvodu spěchu, či studu. Dále je to strava s nízkým obsahem vlákniny, nedostatečný pitný režim a málo pohybu. Působit mohou i další faktory, jako jsou některé druhy léků, ale i nemoci jako diabetes, či snížená funkce štítné žlázy. Ženy si mohou všimnout změněného vyprazdňování v průběhu menstruačního cyklu, či v těhotenství, protože je ovlivňuje i hladina hormonů.

Akutní zácpu můžeme pocítit i v neobvyklých podmínkách např. na dovolené, při změně stravování, v období stresu. V těchto případech může pomoci krátká procházka, sušené švestky, či fíky, kysané zelí a pití dostatečného množství vody. Je možné výjimečně požít i projímadlo, nebo lžíci lněného oleje. Pokud by se však objevily i další příznaky, jako je třeba zvracení, křeče v břiše, je nutné vyhledat lékaře.

Při chronické zácpě je třeba upravit denní režim, včetně opětovného nácviku vyprazdňovacího reflexu a pravidelnosti v jídle. Konzumovat denně dostatek stravy bohaté na vlákninu, jako je ovoce a zelenina, preferovat celozrnné výrobky, zařazovat luštěniny. Vhodné jsou zakysané mléčné výrobky (jogurt, kefír, zákys). Nedílnou součástí je i pitný režim, který by měl být cca 2 l čisté vody, bylinkových a ovocných čajů. Den začít vypitím sklenice vlažné vody. Velmi důležitý je pravidelný pohyb, pomůže zejména chůze a plavání.

Projímadla by měla být užívána vždy jen po poradě s lékařem. Pokud jsou brána dlouhodobě, ještě více zpomalí činnost střev. Výsledkem je tedy začarovaný kruh, kdy se bez nich již pacient neobejde. Kromě toho jejich užívání může vést ke ztrátě vitamínů a minerálů, křečím, nadýmání, nechutenství, průjmům a podráždění sliznice. 

 

Autor: Šárka Míšková

 

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode