Umění motivace

17.04.2014 20:14

Možná jste si dali novoroční předsevzetí zhubnout, stále to není ono a najednou se vám nedostává motivace. Víte, jak na sebemotivaci?

To nejdůležitější je uspořádání chaosu ve vaší hlavě a vytvoření přehledného plánu. Plánu pro každou situaci, kterou chcete zvládnout. Velmi důležitá je sebereflexe, která některým stojí v cestě. Ať už je to nedocenění sebe sama, nebo naopak.

Jak tedy začít? Nejdůležitější je ujasnit si, kde se právě teď nacházíte.  Jsou nějaké situace a okolnosti, co musíte překonávat? Co chcete změnit, čeho chcete dosáhnout? Nebojte se snít a také nezapomeňte na vše, s čím jste spokojení, za co sami sebe, nebo vaše okolí vás, oceňuje. Budete potřebovat na cestě za svým cílem sílu, tak ať máte z čeho čerpat energii. Klidně si vše zapište, ať se můžete k tomu kdykoliv vrátit.

Další velmi podstatnou věcí je stanovení si správného cíle. Často ale přicházejí okamžiky, kdy vlastně nevíte, co chcete. Vše jsou jen nejasné vize a sny o budoucnosti. Je cíl formulovaný pozitivně? Často totiž víte jen to, co nechcete.  Jako třeba nechci být tlustá… Při pozitivní formulaci pochopíte, kam se chcete ve svém vývoji dostat.

Je cíl atraktivní? Váš cíl musí být pro vás dostatečná výzva. Nenechte se strhnout ke stanovení nadměrně vysokých cílů - příliš vysoká laťka může spíš demotivovat. Jste ochotni překonat veškeré nesnáze, které mohou nastat? Naučte se rozpoznat signály svého těla, protože pokud už jen při představě cíle pociťujete sevření v oblasti žaludku, pak pravděpodobně při prvním nezdaru budete chtít od jeho plnění utéct. Pokud tedy pozitivní signály chybí, je třeba změnit formulaci cílů, aby výsledná představa pro vás byla dostatečně lákavá. Co třeba zmenšení konfekční velikosti, abyste si mohla dovolit šaty, po nichž už dlouho toužíte?

Je cíl dosažitelný? Je dosažitelný vlastními silami? I když v této fázi třeba zjistíte, že cíl je dosažitelný jen částečně, nebo vůbec, není třeba se hned vzdát. Je třeba si uvědomit reálné možnosti. Pokud jste až dosud oblékala velikost XL, nebudete mít přes noc S. Nyní je vhodné cíl rozdělit na menší kroky a postupně je splnit. Jen si představte, jak se budete cítit, až se vám podaří zvládnout jeden z menších stupňů! Není to snad dostatečná motivace ke zvládnutí dalšího? Pokud jste třeba až dosud nesnídala, pak zařazení snídaně je ten správný první krok a další mohou následovat.

Prozkoumejte i měřitelnost cíle. Nevhodně stanovený cíl je např.: Chci zhubnout, nebo ještě hůře – pokusím se zhubnout. Správné je stanovení o množství kg, cm, konfekční velikosti a do kdy. Pokud tedy cíl je jen mlhavá představa, bude jen velmi nesnadné stanovit kroky k jeho splnění, stejně tak kontrolovat, že jste jej dosáhli. Jsou zde tedy velmi zásadní otázky: do kdy, kolik, jak často, jak dlouho? Měřitelnost konkrétního cíle přispívá k motivaci, protože máte kontrolu nad jeho plněním. Vždy můžete porovnat váš začátek a vaši současnost. Ohodnotit tedy váš úspěch.

Jaké důsledky může mít váš cíl na vaše okolí? Čeho se budete muset vzdát? Je váš cíl v souladu s vašimi hodnotami? Zapřemýšlejte nad možnými nechtěnými účinky. Ne vždy je něco za něco, ale může to tak být. Pokud získáte realistický náhled na všechny pozitivní i negativní účinky, dosáhnete pak snadněji svého cíle, protože budete připraveni.

 

Autor: Šárka Míšková

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode