Jak upravit svůj jídelníček a pitný režim v létě

20.07.2016 17:37

Voda je nejdůležitější součástí lidského těla, vždyť je také více jak z poloviny vodou tvořeno. Mezi obecně doporučovaná pravidla pitného režimu patří: vypít mezi 2 – 3 l tekutiny denně. Začít den sklenkou vody již po probuzení, pít v průběhu celého dne, nedopíjet se nárazově větším množstvím tekutiny a nepít nadměrné množství večer před spaním kvůli nočnímu buzení. V horkém počasí, kdy se více potíme, je třeba pitný režim navýšit a nezapomínat na pitný režim ani u vody. Známkou prvotní dehydratace jsou projevy sucha v ústech, méně časté močení a sytě žlutě zbarvená moč. Mezi nejrizikovější skupiny z hlediska pitného režimu patří hlavně děti a senioři.

Nejvhodnějším nápojem je především čistá voda. Protože se však rychle přepije, můžeme svůj pitný režim vylepšit ředěnými ovocnými, nebo zeleninovými šťávami a vývary, slabě mineralizovanými vodami, šípkovým čajem a některými druhy bylinných čajů. Středně a silně mineralizované vody nejsou určeny pro každodenní popíjení ve větším množství. Nicméně v horkém počasí, kdy dochází ke zvýšenému pocení je vhodné i tyto vody popíjet. K nevhodným nápojům patří sycené nápoje a sladké, nebo light limonády, nápoje s obsahem kofeinu jako třeba káva a alkoholické nápoje, které se podílejí na zvýšeném odvodnění.

Strava by měla být v horkém letním počasí odlehčená. Přestože se léto nese ve znamení venkovního grilování, těžká, kořeněná masa nejsou pro naše zažívání nejvhodnější a jsou těžko stravitelná. Stejně jako majonézové dresinky, u kterých bychom měli být opatrní i vzhledem k rychlému kažení a vzniku infekčních onemocnění. Jste-li milovníci grilování, můžete tak připravit i typickou letní zeleninu, jako jsou cukety, papriku, či rajčata.

Co by tedy v létě nemělo chybět v našem jídelníčku? Oproti jiným částem roku jsou vhodné ochlazující čerstvé saláty z ovoce a zeleniny. Pokud vás láká módní směr raw vegan stravy, toto je právě ta část roku, kdy je v našich podmínkách možné se tímto způsobem stravovat. Čerstvé ovoce a zelenina má v sobě kromě vitamínů i vysoký obsah vody, čímž vylepšíme svůj pitný režim.

Z masa je vhodnější konzumace lépe stravitelných druhů, jako je kuře nebo krůta, vhodnou zdravou alternativou jsou i ryby. Ozvláštnit jídelníček si můžete i cizokrajnými jídly s luštěninou, jako je třeba cizrna. Odlehčený jídelníček by měl obsahovat dostatek i tepelně upravené zeleniny. Vyzkoušet můžete i studené ovocné nebo zeleninové polévky gaspacho, které v horku jistě uvítáte.

 

Autor: Šárka Jakešová

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode